formátum féle2019.10.31. 13:22, magam2
minden ami érdekes lehet
formátum féle2019.10.31. 13:21, magam2
minden ami érdekes lehet
tudtad…?
Luther Márton wittenbergi teológiaprofesszor közzétette 95 tézisét, amellyel kezdetét vette a reformáció.
Tézisei a búcsúcédulákkal való visszaélések, és a katolikus egyház elvilágiasodása ellen szóltak. Luther (született: 1483.11.10.), az Ágoston-rendi szerzetes, a szász választófejedelemség bibliamagyarázó professzora Wittenbergben közzétett 95 tézisével indította el a reformációt, amely súlyos tudati válságot okozott a nyugati kereszténységben és az egységes egyház evangélikus és katolikus egyházra szakadt. Luther téziseiben elutasította a búcsúcédulák árusítását, elítélte a búcsú gyakorlatát, illetve a búcsúval való visszaéléseket, bírálta a bűnök pénzzel való megváltását. Luthert a pápa kiátkozta és kiközösítette, III. (Bölcs) Frigyes szász választófejedelem védelme alatt élt Wartburgban, ahol 1522-ben lefordította németre az Újszövetséget. (ezenanapon.hu)
formátum féle2019.10.31. 13:20, magam2
minden ami érdekes lehet
köszönet...
formátum féle2019.10.31. 13:19, magam2
minden ami érdekes lehet
településeink…
Rétság
Rétság kisváros Nógrád megyében a Rétsági járás székhelye.
Fekvése
Budapesttől 55, Balassagyarmattól 25 km-re található. Vasúton 2007. március 4. óta nem közelíthető meg, mivel a Diósjenő–Romhány vonalon a személyforgalom szünetel. Rétság a Börzsöny és a Cserhát határán fekszik, ez az adottság határozza meg a környék jellegét is. A településen áthalad a 2-es számú (nemzetközi: E77) főútvonal.
Szomszédos települések
Bánk, Tolmács, Diósjenő, Nőtincs, Felsőpetény, Borsosberény, Tereske, Pusztaberki, Érsekvadkert, Szendehely.
Története
Rétságot 1393-ban a Losonczy család birtokában találjuk, neve ekkor Réthi Saagh. A településnek már a török hódoltság korában is volt temploma, erről Dwornikovich püspök jelentésében azt olvashatjuk: állapota rossz, de kijavítható; a prédikátor kálvinista, a Vattay földesúr házában lakik.
A török hódoltság a 16. század közepén következett be 1562–63-ban Mehemed Daud hűbérbirtoka volt a település, majd 1566–67-ben Husszein budai basa livájából való török kapta meg.
1579-ben 20 adóköteles házat írtak össze. 1583–1584-ben birtokosa Boszna Hasszán, ekkor azonban elnéptelenedett, és még 1633–1634-ben is csak 3 adóköteles házat írtak össze. 1656-ban Lónyay Gábor volt itt birtokos. 1715-ben két magyar, három tót, 1720-ban öt magyar lakást említenek. Temploma és iskolája 1726-ban épült.
1770-ben Sréter Pál és családja birtokolta. 1910-ben özvegy gróf Benyovszky Béláné, Rosenbach Sándornak és Herzfeld Frigyes tulajdona volt.
A településhez tartozó Pusztaszántót 1299-ben említik először. 1460-ban önálló községek sorában szerepel, mely azonban a török idő alatt elpusztul. Lakóinak száma 1828-ban 167, 1871-ben 217 fő. Kastélya a 19. század első felében épült, stílusa klasszicista.
A város egykoron katonaváros volt. A helyőrségi laktanya 1936-ban létesült. Több katonai alakulat állomásozott Rétságon. Az utolsó a MH 31. Hunyadi János Gépesített Lövészdandár volt, amit 1997-ben megszüntettek, és a laktanyát bezárták.
Népcsoportok
2001-ben a város lakosságának 98%-a magyar, 2%-a cigány nemzetiségűnek vallotta magát.
Látnivalók
Kastély
Evangélikus harangláb
Római katolikus templom
A honfoglalás millecentenáriumára állított kopjafa (a templom melletti parkban)
formátum féle2019.10.31. 08:04, magam2
minden ami érdekes lehet
ami - összeköt...
formátum féle2019.10.31. 08:03, magam2
minden ami érdekes lehet
olvasó - sarok...
Gabriel García MÁRQUEZ
SZÁZ ÉV MAGÁNY
Macondo, egy képzeletbeli, szinte meseszerű városka az őserdők mélyén - ez a Száz év magányszínhelye, ahol a Buendiák évszázados történetét figyelemmel kísérhetjük. Az "ősszülők" és hat generáció küzdelme az emberi létért, harca a magány és a sivár, céltalan élet ellen - ez a regény cselekménye. Meseszerű, szinte mondába illő elemek sora népesíti be a család életét, a hagyományok születésének és megszűnésének lehet tanúja az olvasó.
A városka felvirágzik, majd elpusztul, de a Buendiák sorsa lényegében változatlan, gazdagon vagy a nyomorral küzdve egyaránt a társtalanság, az egyhangúság ellen lázadnak, melyből a család minden tagja csak egy kivezető utat talál, a szerelem, a szenvedély megváltó lehetőségét. Az Aurelianok és José Arcadiók generációját mindig az asszonyok irányítják, ők teszik az életet emberivé és céltudatossá. Különösen maradandó emléke marad az olvasónak az "ősanya", Ursula alakja, aki egy évszázadon át igyekszik fenntartani a család békéjét és rendjét, aki magatehetetlenül és vakon is neveli a Buendiák különféle fogantatású utódait. Az eposzként hömpölygő mesében kipusztulnak ugyan a Buendiák, kihal a család, de megtalálja az utolsó Aureliano az emberi életet, az értelmes, tudatos élet elemeit, amelyben "az olyan nemzetségnek, amely száz év magányra van ítélve, nem adatik meg még egy esély a világon."
Márquez regénye játékos és megrendült szemléje azoknak az emberi adottságoknak, amelyek gyönyörű seregével elűzhetnénk a magányt, s melyeket eddig még nem tudott igazán győzelemre vinni az emberiség. Könyvében úgy szeretnek - olyan eksztázissal, olyan hévvel - ahogy talán még egyetlen regényben sem. S még a gyűlöletük is valami ilyesmit sugall! A régi emberek, ősatyák, ősanyák "elferdült" energiái a valóság káprázataival. Az önpusztító erők, amelyek - megszelídülve - a világot fordíthatnák ki sarkából! Ez a regény (mint minden nagy mű) az ember metaforája, az élet hatalmas példázata. Szilaj, fantasztikumaiban is reális eposz a mértéktelen szerelemről és bánatról, a kifogyhatatlan emberi leleményről és a csillapíthatatlan sóvárgásról. A sokágú életről: egy család törzsében, terebélyében.
Márquez egy dél-amerikai család száz esztendejének történetébe sűríti mindazt a modern és tragikus tudást, amellyel megajándékozta íróit ez a kor; az emberről, az életről, a társadalomról való könyörtelen lírai tudást. Lírait mondok, mert a regény sajátossága éppen a lírába sűrített tapasztalat, a költészetté emelt epika. A legcsodálatosabb anyagnak, az emberi vérnek a hőskölteményét írta meg: a káprázatos átalakulásokat és az elkerülhetetlen ismétlődéseket. És micsoda tékozló tisztelete a nyelvnek! Fejezetnyi történetet "áldoz" fel az író, csak azért, hogy egy-egy mondata telítettebb legyen. Műve nyers és átszellemített, tréfás és zord, őserdő-burjánzású és vízesés-szavú. Többnyire ciklon módjára sodorja, pördíti az eseményeket, a mondatokat, s mégsem érezzük zsúfolónak. Ért hozzá, hogy néha pihentesse a képzeletünket, ért a csend művészetéhez. Humora-iróniája a legnemesebbek közül való. Old és sűrít, ítél és felment. A vágy és szenvedély varázslatos, leigázó és fölszabadító erejéről ritkán olvashatunk ily gyönyörű sorokat, mint ennek a regénynek a lapjain. Az örökké visszatérő, gyötrelmet és beteljesülést hozó szerelemben Márquez a magány és a reménytelenség ellenszerét találja meg, s ez teszi a tragikus történetet legmélyebb mondanivalójában optimistává. A végzet erejével a cselekvő akaratot szegezi szembe. Bármiképp is dől el a párbaj, csak egy a fontos: az ember merje vállalni a küzdelmet.
Az egyetlen igazi veszély: a magányosság. Igazán csak az elreteszelt ajtók és a zárt szívek veszélyesek. Amire Márquez figyelmeztetni akar: minden eszközt jónak kell találnunk, ami együtt tartja az embereket. Ezen az úton - Márquez regényében - a nők igazodnak el legkönnyebben, ők terelik rá újra meg újra a hatalomvágyba belegabalyodott férfiakat. A férfiak bámulatos energiájuk és akaraterejük ellenére törékeny gyermekeknek tűnnek, képtelenek arra, hogy elviseljék álmaik szertefoszlását, de erőfeszítéseikben fellelhető a hősiesség legfőbb eleme: a teljes odaadás. Márquez legizgalmasabb leleménye ez: ahogy antipatikus hőseit éppen antipatikus voltuk tragikumában láttatja esendő, részvétre érdemes embernek. Voltaképpen minden Márquez-hős ilyen angyalba oltott ördög, ördögbe oltott angyal - csupán angyali-ördögi tulajdonságuk keveredési aránya különbözteti meg őket egymástól. (De milyen tökéletesen megkülönbözteti, milyen összetéveszthetetlen egyéniségként állítja őket egymás mellé, egymással szembe!) A jellemalkotásnak ez az ambivalenciája teremti meg a márquez-i epika összetéveszthetetlen atmoszféráját, a márquez-i iróniát, amely Thomas Mann-éval rokon, meg az időnek azt a fölényesen szabad, szuverén kezelését, amely szintén a Thomas Mann-i epika csúcsteljesítményeivel (a József tetralógiával vagy a kisebb terjedelműek közül A kiválasztottal) állítható párhuzamba. De Márquez nemcsak megismétli Thomas Mann remekműveinek csodáját: roppant szintézisben egyesíti is a mítosz teremtését és racionális magyarázatát.
A nemzetközi kritika szerint századunk egyik legnagyobb remekműve a regény: Márquez ezért a művéért irodalmi Nobel-díjat kapott. (Legeza)
formátum féle2019.10.31. 08:02, magam2
minden ami érdekes lehet
- hamarosan főhet a feje, szegénynek...
formátum féle2019.10.31. 07:54, magam2
minden ami érdekes lehet
KALENDÁRIUM
2019.Október 31.
időjárás ma:
Csütörtökön már szakadozott lesz a felhőzet, többfelé számíthatunk hosszabb napos időszakokra, említésre méltó csapadék pedig már sehol sem várható. Reggelre elsősorban a Dunántúlon képződhetnek pára-, ködfoltok. Az Alföldön néhol élénk lehet az északkeleti szél. Hajnalban többfelé fagyhat, -4, +4 fokig hűlhet le a levegő. Délután pedig 8-13 fokot mérhetünk. Balaton: 14 °C.
Ma Farkas, Alfonz, Cseke, Kristóf napja van.
Boldog névnapot!
Farkas: Régi magyar személynév. Azon ritka eredeti magyar neveink egyike, melyeket nem szorítottak ki a keresztény nevek. A Farkas nevet a középkor óta folyamatosan használják. Jelentése a szó maga.
Augusztus 23, Szeptember 1, Október 31
Kristóf: A görög Krisztophorosz névből származik. Jelentése Krisztust hordozó.
Március 15, Március 25, Május 9, Július 25, Október 31
Alfonz: Germán eredetű név, jelentése nemes, készséges, harcra kész.
Január 23, Augusztus 1, Augusztus 2, Október 30, Október 31
Cseke: Török, magyar eredetű név, a Csek név származéka. Jelentése húzó, vivő.
Augusztus 26, Október 31
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Takarékossági Világnap
10. 31.
Luther Márton wittenbergi teológiaprofesszor közzétette 95 tézisét, amellyel kezdetét vette a reformáció.
502 éve
1517. 10. 31.
Meghalt a magyar származású Harry Houdini, mágus és szabaduló művész.
93 éve
1926. 10. 31.
Krakkóban megszületett I. Ulászló magyar király, aki a fenyegető török veszély elhárítására törekedett.
595 éve
1424. 10. 31.
Hunyadi Mátyás elzálogosította Sopron városát.
548 éve
1471. 10. 31.
Megszületett Pásztory Edith (Bartókné Pásztory Ditta) zongoraművész.
116 éve
1903. 10. 31.
Megszületett Bud Spencer olasz színész (Extralarge, Piedone).
90 éve
1929. 10. 31.
Orson Welles mély megbánással bocsánatot kért, amiért a "Világok harca" című rádiójátéka országos pánikot okozott.
81 éve
1938. 10. 31.
G.J. Dufek ellentengernagy repülőgépével elsőként landolt a Déli-sarkon.
63 éve
1956. 10. 31.
Tokióban nagydíjat nyert a Neoton Família, a "Time goes by" (Holnap hajnalig) című számmal.
36 éve
1983. 10. 31.
Testőrségének két szikh katonája lelőtte a 67 éves indiai miniszterelnök-asszonyt, Indira Gandhit.
35 éve
1984. 10. 31.
Meghalt Federico Fellini olasz filmrendező, forgatókönyvíró (Országúton, Édes élet).
26 éve
1993. 10. 31.
Megszületett Jan Vermeer holland festő (Csipkeverőnő).
387 éve
1632. 10. 31.
Megszületett William Paca, az amerikai Függetlenségi Nyilatkozat egyik aláírója.
279 éve
1740. 10. 31.
Meghalt Kitagawa Utamaro japán fametszőmester, akit a Fudzsijama-sorozata és erotikus rajzai tettek ismertté.
213 éve
1806. 10. 31.
Désen megszületett Ilosvay Lajos kémikus, vegyész, a kémiai oktatás fejlesztésének kiemelkedő alakja.
168 éve
1851. 10. 31.
Meghalt Mosonyi Mihály zeneszerző, zenepedagógus és zenei újságíró, kritikus.
149 éve
1870. 10. 31.
Meghalt Szabolcska Mihály költő, akadémikus.
89 éve
1930. 10. 31.
Meghalt Albert Flórián labdarúgó, edző.
8 éve
2011. 10. 31.
Megszületett Csang Kaj-sek kínai forradalmi vezető.
132 éve
1887. 10. 31.
formátum féle2019.10.31. 07:48, magam2
minden ami érdekes lehet
esküvő után véget ér a romantika...
formátum féle2019.10.31. 07:45, magam2
minden ami érdekes lehet
a nap mondása:
nem vagyok itthon... kérem, hagyjon sípszót az üzenet után...
.
|