formátum fele2021.09.01. 08:33, magam2
minden ami erdekes lehet
csak egy gondolat…
tudod furcsa szerzet az ember, mert amennyiben vonakodik meggyőződni a valóságról, akkor mindig talál tápot a kételyeinek…
formátum fele2021.09.01. 08:32, magam2
minden ami erdekes lehet
barnára sűlve...
formátum fele2021.09.01. 08:29, magam2
minden ami erdekes lehet
egyperces...
Szakadék
Azt hiszem, az volt életem legboldogabb napja. Alig vártam, hogy vége legyen a díjátadót követő fogadásnak, és végre hazaérjek hozzá.
Kitárt karokkal futott felém ház kapujából a kerten át, mikor meglátta, hogy érkezem. Alighogy becsaptam magam mögött a kocsi ajtaját a nyakamba ugrott . Olyan törékeny – néztem rá ellágyulva, és most is a karomban cipeltem át a küszöbön, mint miután egy hosszú évnyi udvarlás után végre hozzám jött feleségül.
Mikor a szobába értem, kibontakoztam az öleléséből, és a hatalmas mahagóni asztalra tettem a Grammy-t. Komoly arccal nézte a kézzel készített aranygramofont, csak gyönyörű, szürkészöld szemei nevettek. Tudtam mennyire büszke rám. Odalépett a szoborhoz, gyengéden megsimogatta: szinte sugárzott ebből az érintésből mindaz a kedvesség és szeretet, ami a valódi lényét tükrözte, és ami megannyi küzdelmes időszakon, álmatlan éjszakán segített át. Nélküle sohasem nyerhettem volna meg a díjat,nélküle nem lennék egész.
Hangtalanul felnevetett. Én a szoba közepén álló hifihez léptem, majd elindítottam a legújabb lemezemre írt győztes számot… kettőnk számát. A ritmus és a dallam elemi erővel csendült fel. Boldog-szomorú szívvel ültem, a zene pedig csak szólt. A dal amelyet róla írtam, és amit ő sosem hallhat. Átöleltem és jelbeszéddel ezredszer is elmutogattam neki, mennyire szeretem. (ND)
formátum fele2021.09.01. 08:28, magam2
minden ami erdekes lehet
Bob Merly - frizura...
formátum fele2021.09.01. 08:27, magam2
minden ami erdekes lehet
tudtad...?
Mikor vált szokássá a kalaplevétel?
E szokás legmélyebb gyökerét keresve is a rabszolgatartó társadalom világába jutunk el. Nem egy írásos feljegyzés és még több kőbe vésett ábrázolás beszél arról, hogy egyes ókori népek, többek között az asszírok, hadifoglyaikat, később rabszolgáikat, minden ruhájuktól megfosztották. Eredetileg nyilván csak zsákmányszerzés céljából tették ezt, később azonban jelképes értelmet is kapott a rabszolgák teljes vagy részleges meztelensége. Az, hogy egyes népeknél az alsóbbrendűeknek övig ruhátlanul kellett az előkelők színe előtt megjelenniük, de még inkább az a szokás, hogy egyes népek úgy fejezték ki tiszteletüket az idegenek előtt, hogy ruhájukat a vállukon fellebbentették, jól mutatja, hogyan válik az eredetileg rabszolgaviszonyt kifejező cselekvés a tiszteletadás jelévé! Egy nyugat-afrikai néger népnél a ruhafellebbentés együtt jár a kalap levételével. Kétségtelen, hogy a mi köszönést kifejező kalapemelésünk is ennek az ősi szokásnak maradványa. (Bélley)
formátum fele2021.09.01. 08:21, magam2
minden ami erdekes lehet
agyment - ötlet...
formátum fele2021.09.01. 08:20, magam2
minden ami erdekes lehet
településeink…
Nemesbőd
Nemesbőd község Vas megyében, a Szombathelyi járásban.
Fekvése
A falu a Gyöngyös-sík középső részén, Szombathelytől 10 km-re kelet-északkeletre fekszik. Határos települések: Vát, Vasszilvágy, Vép, Vassurány; határos még Szombathelynek Zanat nevű településrészével. Elérhető a 86-os főúton.
Nevének eredete
Neve a magyar Bőd személynévből származik, melynek előzménye az ótörök bő(jelentése: ’nemzetségfő’) főnév, előtagja köznemesi lakosságára utal.
Története
A község területe ősidők óta lakott, határában vaskori és római emlékeket találtak. A települést 1226-ban Beud néven említik először. 1344-ben "Bud", 1356-ban "Bod", 1387-ben "Altalbeud", 1418-ban "Beud", 1441-ben "Bwd", 1444-ben"Bewd", 1449-ben "Beed", 1460-ban "Bed", 1872-ben "Bőd",("Buiding").(Megj: A Kárpát-medencében három, a mai nevében hordzó, "Beud"/"BŐD" helység található: Nemesbődön kivül Kassától 16 km-re keletre "Magyarbőd"/"Bidovce" és Erdélyben (Szolnok-Doboka megye)"BŐD"/"Beudiu".) Mint neve is mutatja kisnemesi község volt. Főbb birtokosai a Váti, Bődi, Czycz és Tompa családok voltak. Templomát 1344-ben említik először, a 16. században az evangélikusoké lett. A katolikusok csak1674-ben szerezték vissza. 1626-ban itt tartottak gyűlést Vas, Veszprém és Zala vármegyék rendei. A Dömölky, majd 1747-től a Békássy családnak volt nagy birtoka a községben.
Vályi András szerint "BŐD. Elegyes falu Vas Vármegyében, birtokosai külömbféle Urak, fekszik Szombathelytöl más fél mértföldnyire, apró marhákkal kereskednek, Béts Városába hordozván azokat nyereség végett. Határja síkos, és jól termő, réttyei gazdagok, fájok elég van, legelőjök nem leg jobb; de ezt helyre hozzák jó tavaszi vetéseik, vagyonnyaiknak eladására meglehetős módgyok, első Osztálybéli."
Fényes Elek szerint "Bőd, magyar falu, Vas vgyében, 654 kath., 8 evang. lak., kik szárnyas állatokkal Bécsbe jutalmas kereskedést űznek. Kath. paroch. szentegyház. Gazdag róna határ. F. u. Hegedűs, Vajda, Balla, s más nemesek. Ut. p. Kőszeg."
1910-ben 749 magyar lakosa volt, Vas vármegye Szombathelyi járásához tartozott.
Nevezetességei
Szent Mihály arkangyal tiszteletére szentelt római katolikus temploma a 14. században épült, 1788-ban teljesen átalakították.1938-ban két oldalhajóval bővítették, ekkor nyerte el mai formáját.
formátum fele2021.09.01. 08:19, magam2
minden ami erdekes lehet
ami összeköt...
formátum fele2021.09.01. 08:16, magam2
minden ami erdekes lehet
olvasó - sarok...
RÁTH-VÉGH István
KÉT ÉVTIZED BABONÁI
A sokoldalú művelődéstörténész szerző egyik kedvenc kutatási témája, az emberi butaság (lásd: A varázsvessző, Az emberi butaság; Magyar kuriózumok, stb.). Vizsgált "tárgya" természetéből fakadóan sok humoros történetet olvashatunk a kötetben, például a babonás emberről, aki ha valami miatt vissza kell mennie, "úgy hárítja el a bajt, ha otthon néhány pillanatra leül. Ezzel élét veszi a baljóslatnak., becsapja az óment" (Bal lábtól lólábig). A babonás jelek sokszor az emberen magán jelenek meg: a hajnak szerelmi varázsereje van, a szakáll "életszellemet" rejt, a rossz szemmel "verni" lehet, ami ellen viszont védelmet nyújt, ha fityiszt mutatunk vagy egyszerűen valami vastárggyal érintkezünk, lehet az akár egy piszkavas is. Ugyancsak különböző előjelek hordozója a test különböző pontjain található anyajegy (A bűvös szakáll és társai). Az év nevezetes napjaihoz fűződő babonákat olvashatjuk az Újévtől szilveszterig című részben. A népi orvoslás világából is megismerhetünk néhány biztos eljárást, melyeknek többnyire javasasszonyok voltak a tudói: "Köszvény ellen végy friss tehéntrágyát, csinálj belőle borogatást, tedd a beteg testrészre" vagy "sárgaság ellen végy be éhgyomorra libaszemetet borban". Ha pedig mindez nem elég hatásos, "a hetedik gyerek. érintése egykettőre gyógyít" (Amikor beköszönt a betegség). A babonának azonban más, kevésbé kézzel fogható megjelenési formái is vannak, amit bizonyít az angol szellemkutató intézet léte (A párizsi gyorsvonat). A babona terjesztése jól jövedelmező "üzletág", ezért éli reneszánszát manapság a csillagjóslás, mely talán a legidősebb múlttal rendelkezik mindenfajta hiedelem között (Babona és üzlet).
A kötet második részében olyan történeteket olvashatunk, amelyek valamely babonás hit alapján keletkeztek: János pap csodálatos birodalma Indiában, az óriások birodalma, Törpeország stb. Komáromi Jánost idézi, aki Thököly bujdosó társa volt, s aki "hű" leírását adta a sziréneknek: "egészen szőrös ember, majom ábrázatja vagyon." (Elvarázsolt világ). Az úttörők sorsa című fejezetben olyan nagytudású emberekről olvashatók történetek, akiket kicsinyes környezetük bélyegzett meg: Roger Bacon, Galilei és mások. Az utolsó részben(Bíró és babona) néhány bírósági ítélet leírását olvashatjuk, többek között egy kakasról, "aki" tojáson ült, ezért a tojással együtt a máglyán végezte, az elítélt patkányokról, végül egy igazi boszorkányper anyaga ismerhető meg. - A végig élvezetes írás túl azon, hogy kellemes kikapcsolódást ígér, mulattatva tanít és az igazi, babonától mentes műveltség elsajátítására serkent. (Legeza)
formátum fele2021.09.01. 08:14, magam2
minden ami erdekes lehet
a halak is igénylik a sétát...?
|