2012.01.18. 18:26, magam2
életmód – perc…
Veszekedj okosan! Konfliktuskezelés 6 lépésben
Ha mindenki gondolatolvasó lenne, szinte bármelyik vitát gyorsan rövidre lehetne zárni. Bár nem biztos, hogy ennek mindig pozitív lenne a következménye. Sokkal jobb megoldás ésszerűen és logikusan vitatkozni.
Minden munkakapcsolatban akadnak kisebb-nagyobb konfliktusok, amelyek időnként veszekedéshez vezethetnek. Az efféle vita akár pozitívan is hathat a vitázókra – utána megnyugszanak, és elmondhatják, mi nyomja a szívüket. Ám ez csak akkor működik, ha mindkét fél betart néhány íratlan szabályt. Gondold végig, mielőtt vitába szállnál: kollégád nem ellenség, hiszen egy hajóban eveztek. Viselkedj mindig úgy a másikkal, ahogy elvárnád, hogy veled bánjon. Ha mégis megsértenéd, mindenképpen kérj bocsánatot! A következő 6 tanácsot megfogadva megtanulhatsz okosan veszekedni.
Válaszd meg a helyet és az időpontot!
A nézeteltéréseket mindig négyszemközt érdemes megbeszélni. Amennyiben nem sorsdöntő témáról van szó, vitasd meg munkatársaddal azonnal, vagy legalábbis minél hamarabb! Ha ezt nem teszed meg, az elnyomott dühöt később egy apróság váltja ki, kollégád pedig nem tudja, mi a valódi problémád.
Maradj a témánál!
Gyakran előfordul, hogy a munkahelyen nem értesz egyet valakivel? Az ilyen viták gyakran felszínre hozzák a korábbi sérelmeket, és ez csak tovább szítja a konfliktust. Ezért célravezetőbb, ha az előzményekről nem tesz említést. Foglalkozzon az aktuális problémával, mert ha nem a megoldásra koncentrálsz, az összetűzés akár a munkakapcsolatotokat is megronthatja.
Ne általánosíts!
Kerüld a „soha", „állandóan", „mindig" kifejezések használatát! Az efféle vádaskodás nem vezet célra, még akkor sem, ha egyébként neked van igazad, és jogosan háborodsz fel. Csak elmérgesíted a helyzetet, provokálod vitapartnered, aki valószínűleg durván reagál a vádaskodásra. Ennél sokkal jobb megoldás, ha elmondod neki, konkrétan mi a gondod. Például: „Megegyeztünk abban, hogy a munka ezen részét te csinálod meg. Kérlek, próbáld meg legközelebb nem elfelejteni!"Hallgasd meg a másik véleményét!
Bár a legtöbben alig várják, hogy kifejthessék a véleményüket, érdemes először meghallgatnod a másikat. Amennyiben nem adsz lehetőséget neki, hogy elmondja, mi bántja, és közbevágsz, még mielőtt taglalná gondolatait, csak súlyosbítod a fennálló helyzetet. Pedig épp az lenne a cél, hogy minél hamarabb közös nevezőre jussatok. Hallgasd végig munkatársad mondandóját! Nézz a szemébe, amíg beszél, éreztesd vele, hogy érdekel a problémája, és szeretnéd megérteni! Ezután foglald össze a saját szavaiddal, jól értetted-e, majd oszd meg vele észrevételeidet, véleményedet, esetleg mondd el, ha nem értsz vele egyet, és magyarázd el ennek az okát!
Türtőztesd magad, ha felidegesítenek!
A veszekedés fizikailag és pszichésen is megterhelő. Ezt súlyosbítja, ha vitapartnered közel áll hozzád, fontosnak tartod a véleményét, és épp ő mond sértő, bántó kritikát rólad. Így csak még jobban felidegesít téged. Sokan ilyenkor visszatámadnak, szitkozódnak, kiborulnak, kiabálnak, ezzel azonban nem segítik elő a probléma megoldását. Próbálj meg uralkodni az érzelmeiden! Számolj el 10-ig, és lélegezz mélyeket, mielőtt reagálnál! Ha ez nem segít, kérd meg partneredet, folytassátok később a beszélgetést! Vonulj félre, és nyugodj meg, ezután viszont minél előbb fejezzétek be a vitát!
Keressetek együtt megoldást!
A veszekedések célja általában az, hogy mind a két fél által elfogadható eredménnyel záruljon. Ez nem egyszerű, ha azonban a kezdeti düh alábbhagy, sikerülhet. Próbálj meg nyugodtan és átgondoltan vitázni, legyél nyitott partnered véleményére, érveire! Ha ez mind nem segít – mivel nézőpontotok túlzottan eltér egymástól –, próbáljatok meg kompromisszumot találni!
(Pink)